پیشگیری و عکس العمل صحیح به سرقت هویت

سطح بندی مطلب:
متوسط
پیشگیری و عکس العمل صحیح به سرقت هویت - لوگکت
سرقت یا جعل هویت، جرمی است که می‌تواند عواقب قابل توجه مالی و روانی داشته باشد. همیشه اقدامات احتیاطی لازم را برای حفظ اطلاعات شخصی اتخاذ کنید؛ و اگر مبدل به یک قربانی شدید، فورا دست به کار شوید تا خسارت را به حداقل برسانید.
آیا سرقت هویت تنها برای افرادی که اطلاعات را به صورت آنلاین ثبت می‌کنند، پیش می آید؟
امکان داد که حتی اگر هیچ گاه از کامپیوتر استفاده نکنید همچنان به قربانی سرقت هویت مبدل شوید. افراد خرابکار با دزدی از کیف جیبی، استراق سمع یک مکالمه تلفنی، جست‌وجو در زباله‌ ها (روشی که به عنوان dumpster diving شناخته می‌شود)، یا برداشتن رسیدی در یک رستوران که شماره حساب بر روی آن درج شده است، قادر به دست‌یابی به اطلاعات شخصی (مانند شماره‌ کارت‌های اعتباری، شماره‌های تلفن، شماره‌های حساب، و آدرس‌ها) هستند. اگر یک دزد، اطلاعات کافی داشته باشد، امکان دارد که قادر به جعل هویت شما برای خرید کالا، باز نمودن حساب‌های جدید، یا درخواست وام باشد.
اینترنت کار را برای دزدان جهت دست‌یابی به اطلاعات و داده‌های مالی آسان‌تر نموده است. بیشتر شرکت‌ها و موسسات اطلاعات مشتریان‌شان را در پایگاه‌داده‌ها ذخیره می‌کنند. اگر یک دزد بتواند به پایگاه‌داده‌ دست یابد، به جای تمرکز بر یک شخص در یک لحظه، می‌تواند اطلاعات بسیاری از افراد را همراه با هم کسب نماید. اینترنت همچنین کار فروش و تجارت اطلاعات را برای دزدان آسان‌تر نموده، و در مقابل کار مقامات قانونی برای شناسایی و دستگیری مجرمان را سخت‌تر کرده است.
چگونه قربانیان سرقت هویت آنلاین انتخاب می‌شوند؟
سرقت هویت معمولا جرمی از دسته جرم‌های فرصت‌طلبی است، بنابراین امکان دارد که شما به سادگی طعمه شوید چرا که اطلاعات‌تان در دسترس است. ممکن است دزدان، مشتریان شرکت‌های مشخصی را به دلایل گوناگونی مورد هدف قرار دهند. برای مثال، پایگاه‌داده یک شرکت به آسانی قابل دستبرد باشد، بررسی‌های آماری مشتریان جالب باشد، یا بازاری برای این اطلاعات ویژه وجود داشته باشد. اگر اطلاعات‌تان در یک پایگاه‌داده که به خطر افتاده ذخیره شده باشد، امکان دارد که قربانی سرقت هویت شوید.
آیا راه‌هایی برای اجتناب از قربانی شدن وجود دارد؟
متاسفانه، راهی برای تضمین اینکه شما قربانی سرقت هویت نمی‌شوید وجود ندارد. اما راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند این خطر را به حداقل برساند:
۱- با شرکت‌های قابل اطمینان رابطه تجاری داشته باشید – پیش از تهیه هر اطلاعات مالی یا شخصی، اطمینان حاصل نمایید که در تعامل با شرکت شناخته شده و قابل اطمینانی هستید. برخی مهاجمان امکان دارد که با ساختن وب‌سایت‌های جعلی که واقعی به نظر می‌رسد، سعی به فریب دادن شما داشته باشند، بنابراین بایستی پیش از ارایه هرگونه اطلاعاتی، قانونی بودن و اصالت سایت یا شرکت را احراز نمایید.
۲- از امکانات امنیتی استفاده نمایید – رمزهای عبور و دیگر امکانات امنیتی، در صورتی‌که اگر به صورت مناسب استفاده شوند لایه‌هایی از محافظت را می‌افزایند.
۳- سیاست‌های حریم خصوصی را بررسی نمایید – در هنگام ارایه اطلاعات احتیاط کنید، و سیاست‌های حریم خصوصی را بررسی کنید تا از این طریق دریابید که شرکت به چه صورتی اطلاعات شما را مورد استفاده قرار داده یا توزیع می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها به مشتریان این اجازه را می‌دهند که درخواست کنند که اطلاعات‌شان با دیگر شرکت‌ها به اشتراک گذاشته نشود؛ شما بایستی قادر به تعیین جزییات در حساب کاربری‌تان یا با تماس مستقیم با شرکت باشید.
۴- مراقب باشید که چه اطلاعاتی را به صورت عمومی منتشر می‌کنید – مهاجمان احتمالا قادر به ربط دادن انواع منابع به یکدیگر هستند. از ارسال داده‌های شخصی در انجمن‌های عمومی اجتناب ورزید.
۵- از آنتی ویروس و دیواره آتش (فایروال) استفاده کنید – از خودتان در برابر ویروس‌ها و تروجان‌هایی که می‌توانند داده‌ها را بر روی کامپیوترتان تغییر داده یا سرقت نمایند یا به شما آسیب بزنند، با استفاده از نرم افزار آنتی ویروس و دیواره آتش حفاظت نمایید. اطمینان حاصل نمایید که برنامه های امنیتی تان همواره به روز هستند.
۶- مراقب فعالیت‌های حساب کاربری‌تان باشید – به تبادلات تان دقت نمایید، و گزارش کارت اعتباری‌تان را سالیانه بررسی نمایید. این حق شماست که یک کپی مجانی از گزارش کارت اعتباری‌تان از هر شرکت گزارش‌گیری کارت اعتباری برای هر دوازده ماه یک بار داشته باشید.
چگونه متوجه سرقت هویت تان خواهید شد؟
زمانی‌که شرکت‌ها در می‌یابند که فردی به پایگاه‌داده یک مشتری دسترسی یافته، سیاست‌های متفاوتی برای آگاهی به مشتریان دارند. اما، شما بایستی مراقب تغییرات در فعالیت‌های معمول حساب‌تان باشید. موارد زیر نمونه‌هایی از تغییراتی است که می‌تواند نشان‌گر آن باشد که فردی به اطلاعات‌تان دسترسی یافته است:
• هزینه‌های غیرمعمول و غیرقابل توضیح بر روی صورت حساب‌های‌تان
• تماس‌های تلفنی یا صورت حساب‌ها برای حساب‌ها، محصولات، یا سرویس‌هایی که شما نداشتید
• ایجاد مشکل در روال عادی دریافت نامه ها و صورت حساب ها
• رد غیر منتظره کارت اعتباری‌تان

اگر فکر می‌کنید یا می‌دانید که هویت‌تان به سرقت برده شده، چه کار می‌توانید کنید؟
بازیابی حالت عادی بعد از سرقت هویت می‌تواند طولانی، پردغدغه، و روند احتمالا هزینه‌بری باشد.
۱- با شرکت‌ها یا بانک هایی که در آن‌ها حساب دارید تماس بگیرید – به شرکت‌ها اطلاع دهید که شما حساب‌هایی دارید که احتمالا فردی از هویت شما سوءاستفاده می‌کند، و بررسی نمایید که آیا تراکنش‌های بدون مجوزی وجود دارد. حساب‌ها را ببندید. به طوریکه درخواست هزینه‌های آینده رد شوند. علاوه بر تماس با شرکت، نامه‌ای رسمی برای آنها ارسال نمایید بدین مضمون که مشکلاتی وجود دارد.
۳- به پلیس گزارش دهید – گزارشی را برای پلیس محلی ثبت کنید تا ثبت رسمی از واقعه وجود داشته باشد.
۴- اطلاعات دیگر را که می‌تواند در خطر باشد در نظر داشته باشید – بسته به اینکه چه اطلاعاتی دزدیده شده است، شاید لازم باشد که با دیگر سازمان‌ها تماس حاصل نمایید؛ برای مثال، اگر یک دزد به شماره تامین اجتماعی شما دسترسی یافت، با اداره تامین اجتماعی تماس بگیرید. همچنین اگر گواهی رانندگی یا ثبت اتوموبیل به سرقت رفت بایستی با اداره راهنمایی و رانندگی تماس بگیرید. .
پیشگیری و عکس العمل صحیح به سرقت هویت - لوگکت


ادامه مطلب

سرچشمه : نگهبان


منتشر شده بوسیله سرویس خودکار 'شبکه انتشار' لوگکت

Similar Threads: