سطح بندی مطلب:
متوسط
آشنایی با هشت مورد از شیوه های کلاهبرداری در بازایابی اینترنتی - LOGECT Publisher
شاید تا کنون به شیوه های ویژه جمع آوری بازدید کننده برای سایت خود و کسب درآمد از این طریق فکر کرده باشید. در این مقاله هر چیزی که پیش از هر گونه تصمیم گیری در این خصوص باید بدانید توضیح داده شده...


جایگاه بازاریابی به شیوه عضوگیری (Affiliate Marketing) در چشم انداز تبلیغات
سه روش اساسی (و بی شمار روش پیشرفته) برای افزایش ترافیک وب سایت شما از نظر بازدید کننده وجود دارد.
• پرداخت به ازای نمایش تبلیغ به بازدید کننده (Pay Per Impression)
• پرداخت به ازای کلیک بازدید کننده بر روی لینک آگهی. (Pay Per Click)
• پرداخت به ازای کار بازدید کننده (مانند خرید محصول، پر کردن فرم اشتراک و غیره.) (Pay Per Action)

شیوه « پرداخت به ازای نمایش تبلیغ به بازدید کننده» معمولا شامل خرید یک بنر تبلیغی در وب سایت شخص دیگری است. به طور مثال از شخصی که به او درخواست تبلیغ سایت خود را می دهید، می خواهید که: " آگهی تبلیغاتی من را در سایت خود به ۱۰هزار بازدید کننده از آن سایت ات نشان بده." یا به شیوه دیگر "طبق توافق آگهی من را در طی یک ماه در سایت به نمایش بگذارید." اگر آگهی شما موفقیت آمیز نباشد، در عمل برای به نمایش درآمدن بنری در سایت شخص دیگری که هیچ کس رویش کلیک نکرده پول بیهوده ای پرداخت کرده اید- و تمام ریسک متوجه شما است. همچنین در وب سایت های دیگر می توانید آمار تعداد کاربرانی که آگهی شما را مشاهده کرده اند را دریافت کنید، اما به ندرت می توانید تعداد دقیق کلیک ها روی آگهی را مشخص کنید. ولی اگر به درستی بدانید چگونه یک آگهی خوب بسازید که افراد را به کلیک کردن روی آن و بازدید از سایت شما ترغیب کند، آن وقت این شیوه می تواند یک روش عالی برای تبلیغات سایت شما باشد.

«پرداخت به ازای کلیک بازدید کننده بر روی لینک آگهی» باز هم شامل خرید یک بنر در یک سایت برای معرفی شما است، اما فقط در صورتی برای این بنر پول پرداخت می کنید که کاربری روی آن کلیک کند. در این حالت با مدیر سایت نمایش دهنده توافق می کنید " تبلیغ شما را تا موقعی که ۱۰۰۰ نفر بر روی آن کلیک کنند، نمایش دهد" یا " آگهی شما در یک ماه خاص نمایش داده شود، و به ازای هر کلیک روی تبلیغ مبلغ ۰.۱۰ دلار به مدیر آن سایت پرداخت خواهید کرد." این شیوه، مدل آگهی های تبلیغاتی گوگل است. این شیوه می تواند ریسک شما را کمی کمتر کند، چرا که حالا فقط برای کسانی که در عمل از سایت شما بازدید می کنند پول به نمایش دهنده اگهی می پردازید. از سوی دیگر، هر سایتی که حامل آگهی شما باشد این ریسک را دارد که آگهی را به خوبی به نمایش در نیاورد، و برایشان این نکته که حتی هیچ کس روی آگهی شما کلیک نکند، اهمیت زیادی نداشته باشد. همچنین ریسک کلیک های جعلی روی اگهی از جانب مالک سایت، دوستان صاحب سایت و یا افرادی که کارشان کلیک روی تبلیغات برای کسب اندک سهمی از طرف صاحب سایت نمایش دهنده تبلیغ است، وجود دارد.


«پرداخت به ازای عمل بازدید کننده» به این معنی است که شما تنها زمانی برای آگهی خود پولی پرداخت می کنید که عمل خاصی توسط بازدید کننده انجام شود. (مثل خرید محصول یا سرویسی از سایت شما). می توانید مبلغ پاداش را به صورت درصدی از خرید، به نمایش دهنده آگهی بپردازید و یا به صورت مبلغ مشخصی به ازای انجام هر معامله در سایت خود به وی پرداخت کنید. حتی می توانید به ازای فروش موارد خاصی از محصولات سایت (معمولا کم فروش ترین محصولات) به او پاداش بپردازید. این یک برنامه وابسته به بازاریابی اعضا و خریداران (affiliate program) است، و به هر حال از نظر تئوری، تمام ریسک ها متوجه تبلیغ کننده است. اگر او نتواند سبب فروش محصولات شما شود، لازم نیست برای تبلیغات پولی پرداخت نمایید. هر چند، حقیقت این است که برنامه های وابسته به بازاریابی اعضا به طوری باور نکردنی پر ریسک است. ادامه این مقاله به تشریح تنها چند مورد از راه هایی که ممکن است بازاریابان سعی در فریب دادن شما و دریافت پول از شما کنند، پراخته است.


در طول این مقاله هر جا سخن از «فروشگاه باب» شده منظورم فروشگاه اینترنتی سایت شماست! (برای مثال از این کلمه استفاده کرده ام)
نکته فرعی: بسیاری از مردم به «بهبود رتبه سایت ها در نمایش نتایج موتورهای جستجو» یا SEO مثل کالا یا خدماتی خریدنی و قابل ابتیاع می نگرند! قانون شماره یک SEO این است: محتوایی در سایت خود به نمایش بگذارید که متناسب با مخاطبی باشد که می خواهید جذب کنید. حتی اگر از تکنیک های بهبود SEO به هیچ وجه استفاده نکنید، اما تنها با تکیه بر همین مطلب ساده و اساسی، خواهید دید که با جستجوی هر کدام از کلمات کلیدی مربوط به وبلاگ یا سایت تان در گوگل، شما در صدر نتایج و صفحه اول قرار می گیرید. پس این قانون طلایی را به یاد داشته باش: برای ارزشمند بودن، باید ارزش بیافرینید.


درباره برنامه های بازاریابی اینترنتی به شیوه جمع آوری اعضا
به طور معمول ، هنگامی که شما به تبلیغ می پردازید، بر روی شیوه های بازاریابی خود کنترل کافی خواهید داشت. شما هستید که انتخاب می کنید آگهی شما در چه سایتی به نمایش درآید. خودتان یا طراحی که شما انتخاب می کنید کار طراحی بنر تبلیغی را بر عهده دارید. و شما متن تبلیغات را انتخاب می کنید.

هنگام اجرای برنامه های وابسته به بازاریابی از طریق جمع آوری اعضا و بازدید کنندگان برای خرید محصول، شما همه این کنترل ها و حق انتخاب را از دست می دهید. در این شیوه تنها تعداد نسبتا زیادی از مردم را به عنوان بازاریاب استخدام کرده اید تا به انجام تبلیغات برای شما بپردازند. این مسئله هم خوب است هم بد. خوب از این نظر که می توانید از خلاقیت و منابع برخی از افراد واقعا باهوش که از همکاری با شما به کسب درآمد برای شما که در نتیجه کسب درآمد برای خودشان است فکر می کنند، استفاده کنید. و بد از این منظر که خلاقیت و منابع برخی از افراد واقعا باهوش را بدست می آورید که به هر قیمتی (حتی کلاهبرداری و تحمیل هزینه های سنگین به شما) به دنبال کسب پول هستند!


بازاریابی به شیوه عضو گیری به اعتماد متقابل بسیاری زیادی نیاز دارد. شخص بازاریاب باید به شما اعتماد کند که در مورد گزارش فروش صادقانه با او رفتار کرده و سر وقت سهمش را پرداخت می کنید. شما نیز باید به آنها اعتماد کنید که به شما مشتریان جدیدی به شیوه ای صادقانه و اخلاقی و به دور از شیوه های کلاه برداری معرفی کرده اند که با ذوق و شوق برای خرید از شما قدم به میدان گذاشته اند و بعدا سر این مسئله که بازاریابان ما را فریب داده اند و پولشان را می خواهند برای شما دردسر ایجاد نمی کنند. این اعتماد صادقانه و اخلاقی متقابل بین کارفرما و کارمند در این شیوه همیشه آنطوری که فکر می کنید و باید باشد، اتفاق نمی افتد.


انواع مختلفی از روش های بازاریابی به شیوه جمع آوری عضو وجود دارد، سه تا که مربوط به این مقاله هستند، عبارتند از:
• بازاریابی عضوگیری سوم شخص. که شخص ثالثی، فرایند پرداخت های مشتریان را بر عهده دارد.
با استفاده از این نوع برنامه، شرکت یا فردی ثالث که برنامه های عضو گیری را اجرا می کند، خود فرآیندهای پرداخت را بر عهده دارند، تا به مشتری اطمینان دهند که شما در گزارش فروش به اعضا صداق هستید. این روش اغلب مورد پسند مشتریان و بازاریابان است تا فروشگاه ها و شما نیاز به اثبات عملیات فروش به اعضا خواهید داشت.
• بازاریابی عضوگیری سوم شخص که در آن شما فرد یا شرکت دیگری را مسئول فرآیند پرداخت می کنید و در هنگام خرید یک کد در صفحه تایید نهایی و تشکر خرید مشتری برای اثبات خرید درج خواهد شد.
این شیوه معمولا به نفع فروشگاه ها است و اگر تازه یک فروشگاه اینترنتی راه انداخته باشید، ثبت نام اعضا برای خرید کالا به سهولت بیشتری انجام می شود و روش مناسب تری برای شما است.
• بازاریابی عضوگیری اول شخص که همه چیز را در سرورهای خود پیگیری می کنید.
با این شیوه، کنترل همه چیز را بر عهده دارید: اطلاعات اعضا و بازاریابان، اطلاعات پیگیری فروش، بررسی و چک کردن پرداخت در اختیار شما است. این روش برای بازاریابان اغلب مشکل ترین شیوه برای همکاری با شما است و انها کمتر به این شیوه روی خوش نشان می دهند.


در ادامه به تشریح برخی از شیوه های کلاهبرداری های بازاریابان که تلاش می کنند شما را فریب داده و درخواست حقوق کنند، می پردازیم. همه این ترفند ها را در همه شیوه های بازاریابی عضو گیری (که ۳ تا از آنها در بالا معرفی شد) نمی توان به کار برد، بنابراین این شمائید که باید تصمیم بگیرید که در هنگام استفاده از هر روش باید مراقب چه نکاتی باشید.


• رندی, رفرش کننده صفحه خرید!
اگر شما از شیوه بازاریابی شخص ثالث استفاده کنید، به خصوص حالتی که آن شخص فرایند پرداخت را بر عهده نداشته باشد، باید مواظب رندی (Randy، یک نام فرضی برای مثال) باشید: شخصی به نام رندی یکی از اقلام شما را خریداری می کند (او حتی ممکن است واقعا آن را بخواهد) و به این منظور به صفحه تایید پرداخت هدایت می شود – صفحه ای که در ان کد بازاریاب معرفی کننده کالا برای خرید در آن گنجانده شده - و در این صفحه رندی به عمد صفحه را بارها و بارها رفرش (بارگذاری مجدد) می کند.

گاهی اوقات او این کار را زیاد و به عمد انجام می دهد، و گاهی اوقات به نرمی و بدون اینکه کارش جلب توجه کند صفحه را رفرش کند. یا شاید او کد را کپی کرده و آن را به سایت دیگر که فکر می کند مربوط به شما است کپی کند، تا به این شیوه کمکی به شخص بازاریاب در دریافت دستمزد بیشترکرده باشد (راه های بسیاری برای انجام این کار وجود دارد.)
اما چگونه می توان یک کاربر رفرش کننده را بین خریداران کشف کرد؟ آمار ارجاع چنین کاربری چیزی شبیه به این جدول است:

تاریخ معامله تاریخ ارجاع شناسه معامله کالای خریداری شده ارزش معامله پورسانت بازاریاب June 1, 2010 June 1, 2010 100 Widget $50 $5 June 2, 2010 June 1, 2010 100 Widget $50 $5 June 3, 2010 June 1, 2010 100 Widget $50 $5 June 4, 2010 June 1, 2010 100 Widget $50 $5

همانطور که می بینید ، چهار معامله در چهار تاریخ مختلف انجام شده، اما به بقیه اطلاعات نگاه کنید- همه داده ها یکسان و مانند همدیگر است. یک تاریخ ارجاع، یک شناسه معامله (و اساسا شناسه معامله برای همین منظور است، تا برای هر خرید مجزا یک شناسه متفاوت اختصاص دهیم تا متوجه موارد غیر واقعی خرید شویم). از آنجا که کاربر، همان صفحه اصلی را باز نگهداشته و فقط آن را در روز بعد ریفرش کرده، دوباره کد بازاریاب مربوطه بارگذاری شده و سیستم بازاریابی سایت برای او یک پورسانت دیگر در نظر گرفته چون به اشتباه یک خرید دیگر را ثبت نموده.


اگر از این نوع اتفاقات در سایت شما زیاد رخ بدهد، می تواند نشانه این باشد که برنامه مدیریت بازاریابی که برای فروش سایت خود استفاده می کنید، از شیوه های قدرتمندی برای حفاظت از تقلب هایی این چنین ساده استفاده نمی کند، و این یعنی شما باید برای انواع کلاهبرداری های دیگر نیز هوشیار و مراقبت باشید. همچنین شما می توانید کد ثبت سفارش در صفحه تایید و تشکر خرید را به گونه ای تغییر دهید که رفرش کردن صفحه به این شیوه، به سادگی همان صفحه و کد را بارگذاری مجدد نکند.


• سام حقه باز
هر کسی که کمی در مورد کامپیوتر و کار با آن دانش داشته باشد، به طرز وحشت آوری ساده است که - بر روی کامپیوتر شما – یک وب سایت جعلی ایجاد کند. این ترفند اگرچه یک ابزار عالی برای توسعه دهندگان وب می باشد که نیاز به کار روی نسخه محلی از یک وب سایت های عمومی دارند، اما برای حقه بازی در بازاریابی، این ابزار می تواند برای سایت جعلی استفاده شود.


این ترفند بسیار شبیه به روش بالا است. سام (کاربر متقلب فرضی) یک آیتم از سایت شما خریداری می کند (و سپس سفارش خود را احتمالا لغو می کند) و با استفاده از این ترفند می آموزد که سیستم بازاریابی مورد استفاده شما چیست و چگونه کار می کند. او پس از آن (بر روی کامپیوتر خود) قادر به ایجاد یک وب سایت جعلی برای لینک دادن و ارسال مشتری به سایت شما است.


از اینجا، قسمت ساده و راحت ماجرا شروع می شود که سایت فرد متقلب شروع به ارجاع به وب سایت "شما" کرده و جعل همه انواع خریدها با اطلاعات متفاوت هر خرید را انجام می دهد، تا آنها ظاهر مشروع تری از آنچه واقعا هستند پیدا کنند.
بیایید نگاهی به آنچه از این شیوه تقلب در گزارش برنامه بازاریابی شما به شکل ظاهری نمود پیدا می کند بیاندازیم:


تاریخ معامله تاریخ ارجاع نام خریدار شناسه معامله کالای خریداری شده ارزش معامله پورسانت بازاریاب June 1, 2010 June 1, 2010 Sam 100 Widget $50 $5 June 2, 2010 June 2, 2010 Fred 126 Sprockets $38 $5 June 3, 2010 June 3, 2010 John 153 Cogs $62 $5 June 4, 2010 June 4, 2010 Sam 110 Widget $50 $5

در اینجا به نظر میرسد که او در روزهای مختلفی برای شما ترافیک ارسال کرده، و شناسه های معامله (یا تراکشن ها) متفاوت هستند، و با یک نگاه گذرا ممکن است فکر کنید که معاملات مختلف رخ داده- اما کاربر متقلب نمی داند شناسه معامله جدید چه مشخصاتی دارد، بنابراین نخواهد توانست شناسه معامله واقعی را عینا تکرار کند.
راه کشف تقلباتی مانند موارد اول و دوم که در بالا شرح آن رفت، نظارت بر لاگ ها و گزارشات تراکشنهای سایت و مطابقت دادن آنها با اطلاعات مربوط به سایت های بازاریابان است. اطمینان حاصل کنید که گزارشات با هم تطابق کامل داشته باشند- اگر به فرض معامله 110 در تاریخ 4 ژوئن برای کالایX نباشد، پس یک spoofer یا فرد متقلب در سایت دارید. پیدا کردن مورد قطعی برای اثبات تقلب در خرید یا کاربر کلاهبردار ممکن است مدتی زمان ببرد- که این مدت بستگی کامل به برنامه های عضوگیری دارد، و بررسی کامل گزارش ها ممکن است چند ساعت وقت شما را بگیرد. اما ارزش این صرف وقت را دارد.


چگونگی مقابله با کاربران رفرش کننده صفحه و کاربران حقه باز
اول، نیاز است هموراه با چشمانی کاملا باز و با هوشیاری معاملات خود را دنبال کرده و اطمینان حاصل کنید که آنها با گزارش هایی که سایت های بازاریاب در اختیار شما می گذارند، مطابقت کامل داشته باشند. اگر گزارشات با هم مطابقت ندارند، پس باید گزارش وابسته به بازاریاب را باطل شده اعلام کنید. اگر هم برای یکی از بازاریابان این اتفاق زیاد می افتد، نیاز به قطع همکاری با او خواهید داشت.

دوم، شما می توانید شناسه معامله ها را از طریق تبدیل آنها به چیزی به غیر از یک سری اعداد به گونه ای انتخاب کنید که جعل آن سخت تر باشد. با قرار دادن داده های تصادفی یا شبه تصادفی در آنها، مانند انواع شیوه هایی که تابع رمز نگاری هش (Cryptographic Hash Function) در اختیار شما می گذارد، به سادگی می توان پیش بینی اطلاعاتی که آنها برای کلاه برداری در معاملات نیاز به دانستن اش دارند را بسیار سخت تر نمود.


به عنوان مثال، من عبارت "معامله 100 -- 1ژوئن 2010، ساعت11:11 صبح" را با یک تابع هش رمزنگاری کرده و کد 2a1c7113c5174009fea345925ec7d9e0 را دریافت کردم، برای سهولت در خواندن ما می توانیم آن را فقط روی شناسه معامله اضافه کرده و فقط از تعداد کمی از ارقام اول رشته بالا برای شناسه استفاده کنیم مانند: 100-2a1c7
این کافی خواهد بود تا آنها نتوانند شناسه معامله سایت شما را جعل و زمینه کلاه برداری را فراهم کنند. اما باز باید هوشیار باشید و معاملات خود را با برنامه های بازاریابان مطابقت دهید. این الگوهای شناسه حداقل کسی مثل این افراد متقلب را هوشیار خواهد کرد که ممکن است صاحب سایت که شما باشید از این شیوه کلاهبرداری آگاهی داشته باشید. لذا شیوه ای برای مقابله با آن برگزیده و مجبور به استفاده از روش های دیگر یا ترک سایت شما می گردند.


• «دینا دیوا» ی تخفیف گیرنده!
دینا دیوا (نامی فرضی) در واقع یک مشتری است که برای برنامه های بازاریابی سایت شما ثبت نام کرده، اما شما را به هیچ کسی تبلیغ نمی کند، و فقط از برنامه بازاریابی برای استفاده از امتیازاتی همچون "تخفیف ویژه" هنگام خرید کالا از فروشگاه شما بهره می برد.

شاید بی تفاوتی به دینا یک مورد خیرخواهانه باشد و یا شاید دینا فقط مایل باشد در معامله به این شکل نوعی چانه زنی کند، و او با این کار در یک منطقه خاکستری عمل می کند. شما ممکن است در معاملات سختگیر باشید و قانون مقطوع بودن قیمت کالا و "بی هیچ تخفیف فردی" را در شرایط کاری خود لحاظ کنید. ولی آیا او واقعا مرتکب اشتباه شده؟ پاسخ به این سوال را به خودتان واگذار می کنم تا خودتان تصمیم بگیرید با این چنین افرادی چه باید بکنید - آیا با متوقف کردن او سود می برید یا او اقلام ارائه شده شما را کمتر از قیمت عمده فروشی می برد؟ آیا او فقط قصد خریداری کالای شما و فروش آن به قیمت بالاتری دارد؟ همه این سوالات مطرح شده را باید در تصمیم گیری نهایی خود لحاظ کرده و برای آن جوابی قانع کننده پیدا کنید.


همیشه مشخص کردن کاربرانی مانند دینا آسان نیست - او ممکن است در برنامه های بازاریابی سایت شما با یک نام و آدرس ثبت نام کند و سپس چیزهای مختلفی را با نام و آدرس مختلف خریداری کند (مثلا با نام و آدرس خواهرش). فقط باید مراقب گسترش بیش از حد طیف بازاریابان خود باشید- و افرادی را که ثبت نام کرده، اما برای شما ترافیک زیادی از نظر بازدیدکننده فراهم نمی کنند، مشخص کرده و زیر نظر داشته باشید. ممکن است یک ایده خوب پاکسازی گاه به گاه برخی از بازاریابان کم کار و ادامه دادن به همکاری با افرادی باشد که برای سایت شما به مقدار مناسب و معقول ترافیک بازدید کننده فرستاده اند. یا آنها را قبل از سر رسید وارسی کرده تا مطمئن شوید که آنها محل های مناسبی در سایت یا وبلاگ خود برای حمایت از شما اختصاص داده اند که کاربران را به بازدید یا خرید از شما تشویق می کند.
برای مثال سایت آمازون با این روش مقابله کرده و اگر خودتان از این سایت چیزی خریداری کنید و بازاریاب آن نیز باشید مبلغی به عنوان پورسانت به شما تعلق نخواهد گرفت (اگر از طریق کد بازاریابی خودتان اقدام کرده باشید)، اما دیگر شرکت ها در این قضیه سهل انگاری بیشتر دارند.


• چارلی کلاه بردار کارت های اعتباری
«چارلی» کلاه بردار کارت های اعتباری از اقوام دینا دیوا تخفیف گیرنده است، منتها کمتر از او به اصول اخلاقی پایبند است! چارلی از کارت های اعتباری به سرقت رفته برای خرید کالاهایی از فروشگاه شما استفاده می کند. او علاوه بر این از کد بازاریابی استفاده می نماید. برای چارلی، این کار یک بازی دو سر برد است، او کالایی بدست می آورد که برایش پولی از جیب نپرداخته، و علاوه بر این دستمزد و پورسانتی هم از برنامه بازاریابی بدست می آورد!
کشف این کلاه برداران می تواند دشوار باشد، و این بستگی به گزارش برنامه یا شخص مدیر فرآیند پرداخت در مورد نحوه برگردان مبالغ به شما دارد. اکثر برنامه های بازاریابی به شیوه عضوگیری به شما یک دوره زمانی اختصاص می دهند که در آن می توانید روی پرداخت ها نظارت و بررسی دقیق تری داشته باشید، اما وقتی موارد را تایید کردید، دیگر قادر به انجام هیچ کاری روی آن نخواهید بود.

برای جلوگیری و مقابله با افرادی نظیر چارلی، نیاز دارید اول به دقت افراد بازاریاب خود را بررسی کنید، و به روی گزارش های برگردان مبالغ (chargebacks) خود با چشمانی کاملا باز نظارت کنید. ممکن است نیاز باشد در ماه اول محدوده خاصی از پورسانت قرار دهید که پرداخت بیشتر از آن به اعضا میسر نباشد (اصطلاحا capping commission)، هر چند ممکن است این کار دیگر بازاریابان را اذیت و تحریک کند. اما برای این شیوه انتظاری یک ماهه و کار یک ماهه آزمایشی غیر معمول نیست و احتمالا در مبارزه با دینا و پسر عموی منحرف او چارلی موثر است.


• کانی؛ لغو کننده همیشگی
کانی هم مثل دینا است، اما بسیاری از سفارشات خریدی که او در سایت داده به طرز مرموزی قبل از خرید نهایی و آماده ارسال شدن لغو می شوند. کاملا مطمئن نیستم کانی چگونه این کار را انجام می دهد، شاید او انبوهی از کارت های اعتباری به سرقت رفته در اختیار دارد، یا برای گروهی از افراد کار می کند که مایل به خرید چیزی و سپس باطل کردن خرید خود می باشند. اما نتیجه نهایی همان است، سفارشاتی که از سوی کانی داده شده اند سپس لغو شده اند.

اگر شما هوشیار نباشید، ممکن است در نهایت به کانی پورسانتی برای کالاهایی که هرگز فرستاده نشده اند پرداخت کنید.
برای مبارزه با بازاریابانی همچون کانی، ابتدا نیاز است اطمینان حاصل کنید که در قوانین و شرایط خدمات خود روشن کرده اید که تنها برای آیتم هایی که پس از خرید به مقصد ارسال می شوند به فرد بازاریاب پورسانت پرداخت خواهید کرد. سپس نیاز به اعمال برنامه مناسب برای تحقق این شرط در سیستم کاری خود دارید. به طوری که بدانید تنها پول را در ازای ارسال کالای خریداری شده، به بازاریاب پرداخت می کنید و یا نیاز به چک کردن دستی گزارش های خرید از طریق تاریخ های سفارش دارید. باز هم، مراقبت و هوشیاری واژه کلیدی است.

اگر در نهایت، احساس کردید زمان بسیاری را باید صرف نظارت پلیسی بر او کنید که ارزشش را ندارد. یا اگر متوجه شدید در بازاریابی خریدهای کمی در کسب و کار برای سایت شما به ارمغان می آورد، ممکن است تصمیم بگیرد به همکاری با او با حذف حساب کاربری بازاریابی اش خاتمه دهید و حداقل خودتان را از سردردهای معمول نجات دهید. فقط مطمئن شوید که با چنین افرادی منصفانه برخورد کرده و به او یک فرصت حداقل ۷ روزه بدهید، چون مطمئن هستم که کانی نه تنها یک لغو کننده خرید است، بلکه یک منتقد هم هست.


• رجینالد بازگشت دهنده!
همچنین بهتر است مواظب امثال کانی باشید: رجینالد که بازگشت (Return) کالا را برای دفعات به شما می فرستد. با شیوه ای بدتر از کلاهبرداری کانی، رجینالد در واقع صبر می کند تا کالای سفارش داده شده به دستش برسد و سپس آن را برای بازپرداخت و پس گرفتن پولش عودت می دهد. در حالی که این کار برای بیشتر یا اکثر کلاه برداران به مراتب سخت و طاقت فرسا، و بیش از حد مخاطره آمیز است، چرا که شما پول او را تا زمانی که مسئله بازپرداخت را مطرح کند در اختیار دارید. اگر پورسانت بازاریابی به اندازه کافی خوب و چشمگیر باشد، ارزش خطر کردن دارد، و مهم هم نیست که برای این عودت از سویتان سزاوار سرزنش باشند یا نه.


از آنجا که احتمالا زمان فروش یک کالا و دریافت وجه از سوی مشتری به بازاریابی که سبب خرید مشتری از فروشگاه شما شده پورسانت پرداخت می کنید، برای مبارزه با این شیوه کار خیلی زیادی نمی توانید انجام دهید. اما احتمالا راه هایی هوشمند در ساختار برنامه بازاریابی شما وجود دارد که می تواند در پیشگیری یا حداقل در منصرف کردن فرد از این نوع فعالیت کمک کند.

این تنها یکی از دلایلی است که باید در هنگام نوشتن قوانین برنامه استخدام بازاریاب برای فروشگاه سایت خود، شرایط رابه گونه ای در نظر بگیریم که این نوع رفتارها در ذهن برخی افراد که قصد فریب و کلاه برداری را دارند جوانه نزند!


• آلن تبلیغ چی
آلن تبلیغ چی ، با نام کاربری Affiliate Secrets در سایت شما به عنوان یک فرد بازاریاب ثبت نام می کند. او شروع می کند به افزایش ترافیک بازدید کنندگان از سایت شما، و واقعا در انجام این کار هم به خوبی عمل می کند. این مسئله به حدی است که به زودی او را در میان برترین و موفق ترین افراد بازاریاب در جلب مشتری برای سایت خود به حساب می آورید. پس مشکل چیست؟
معلوم است که آلن تبلیغ چی به خرید adwords گوگل برای کلمات کلیدی مرتبط با محصول شما پرداخته- خوب این که مسئله ای نیست - اگر او دوست دارد با صرف هزینه ای آگهی متنی بخرد و برای شما بازدید کننده بفرستد، این خوب است.

متاسفانه، آگهی های متنی که او خریده افرادی را هدف قرار داده که قبلا به دنبال محصول شما بوده اند. مثلا اگر اسم سایت شما bobswidgets است، او کلمه www.bobswidgets.com را به عنوان یک کلمه کلیدی خریداری می کند. او bob's widgets را هم به عنوان یک کلمه کلیدی خریداری می کند. او تقریبا هر کاری که بتواند برای پیدا کردن افرادی که قبلا به دنبال سایت شما بوده اند می کند، و کد بازاریابی خود را بین شما و آنها که برای پیدا کردن شما تلاش می کنند، قرار می دهد.
درصد معینی از مردم هنگامی که در موتور جستجویی مانند گوگل عبارت فرضی bobswidgets.com را در جعبه جستجو تایپ کرده و روی کلید سرچ کلیک می کنند روی اولین لینکی که در صفحه نتایج ظاهر می شود کلیک می کنند. به طور معمول این لینک همان آدرس سایت شما است، اما آلن تبلیغ چی یک آگهی برای کلمه کلیدی "bobswidgets.com" می خرد و آگهی او (که واقعا هم ارزان است، چون هیچ رقابتی برای کلید واژه ای که نام یک سایت است وجود ندارد) در بالای صفحه ظاهر می شود.
اگر به این مسئله نگاه کنیم متوجه می شویم او هیچ کار مثبتی در افزایش بازدید کننده برای سایت شما انجام نداده- او در واقع افرادی را به سایت شما هدایت کرده که بدون وجود او نیز همین قصد را داشته اند. پس مطلقا هیچ ترافیک بازدید کننده ای نفرستاده که مستحق دریافت پورسانت ناشی از خرید از سایت باشد. گاهی اوقات این ترافیک از سوی سایت eBay است (افراد ممکن است به جستجوی واژه bob's widgets در ای بی و یا در سایت آمازون بپردازند)، اما آلن با این روش، تنها افرادی را که به دنبال خرید از سایت شما بوده اند از کانال خودش برای تان می فرستد. و هیچ گاه ترافیکی افزون بر آن به شما نخواهد رسید


چگونه می توانم با افرادی نظیر آلن تبلیغ چی مقابله کنم؟
شرایط اولیه پذیرش، بازاریابی یا پرداخت پورسانت به ازای خرید با این نوع تبلیغات را ممنوع کند. یا در کل، خرید آگهی های متنی را ممنوع کرده و تنها خودتان مجاز به سفارش آگهی برای تبلیغ سایت خود باشید. سپس حساب آلن تبلیغ چی را اگر او این شرایط را نقض کرده و به روش خود ادامه داد حذف کنید.


• کِیت کوپنی
کِیت معروف به کوپنی از جمله افرادی است که متقاضی بازاریابی برای سایت شما است و به این منظور در سایت شما ثبت نام می کند. او در عین حال یک سایت ارائه دهنده کوپن تخفیف رایگان را اداره می کند. شما برای اطمینان از این مسئله سایت او را چک می کنید، به نظر میرسد واقعی خوب و کافی دل به کار داده و جریان ثابتی از ترافیک بازدیدکننده برای سایت شما می فرستد. حتی بعضی اوقات بهتر از دیگران این کار را انجام می دهد. وقتی لینک مراجعه کننده را چک می کنید، این صفحه در مورد توضیحات محصول شما به همراه لینک ارجاع به سایت شما از سایت کیت است.
بنابراین اگر همه چیز مشروع و قانونی دنبال می شود، مشکل کجاست؟ معلوم است که کیت کوپنی در عمل یک مورد هوشمندتر از آلن تبلیغ چی هست. در حالی که سایت او ممکن است واقعی باشد، و به اندازه کافی موجه جلوه کند، او تعداد مخاطبان ثابتی از مردم که به دنبال کالایی برای خرید باشند ندارد. او کسانی را به عنوان مخاطب دارد که گوگل را برای کلمه bob's widgets coupons یا «کوپن های تخفیف فروشگاه» شما جستجو کرده اند. همین!
درست مثل «آلن تبلیغ چی» ، کیت تلاش می کند کد بازاریابی خود را در لینک ارجاع خود برای کاربرانی که قبلا به دنبال کالایی برای خرید از فروشگاه شما بوده اند قرار دهد، فقط این بار کسانی که به دنبال خرید محصولی از شما هستند، به علاوه کسانی که کلمه "کوپن تخفیف" را جستجو کرده اند به دام سایت او می افتند.
برای نمونه اگر ما برنامه قبلی بازاریابی عضوگیری را ۳ ماه پیش عوض کرده باشیم می بینیم که صفحه شیوه سابق ما در سایت کیت هنوز هم وجود دارد. این یکی دیگر از نمونه هایی است که برای اثبات مطلبی است که پیش از این بیان شد، که برنامه های بازاریابی به شیوه جمع اوری اعضا وابسته به ارتباط و اعتماد متقابل است.
حال، برخی از این کوپن های تخفیف قانونی هستند و بسیاری سایت های روزمره برای ارائه کوپن تخفیف وجود دارند که کار خود را بدون کلاهبرداری هایی اینچنینی انجام می دهند. این مسئله کنار آمدن با سایت های کوپنی و حکم کلی دادن درباره همه آنها را مشکل تر می سازد.


چگونه می توان با کیت کوپنی مقابله کرد؟
همانطور که در مورد انتخاب همکاری یا عدم همکاری با تمام بازاریابان خود قدرت تصمیم گیری دارید، در این مورد هم باید دست به انتخاب بزنید. برای این منظور نباید در سایت خود و در قسمت «ثبت نام برای همکاری با ما» یک فرم ثبت نام بدون نیاز به تایید قرار دهید- شما باید تمام متقاضیان خود را با دقت واررسی کنید. دقیقا بدانید قرار است چه نوع ترافیک از کاربران و از کدام شیوه ها به سایت شما سرازیر کنند! در درجه اول نوعی از فرایند تایید را در شیوه جذب کاربر خود بگنجانید، و مواظب این قبیل شخصیت ها باشید.


چگونه با این کلاهبرداری ها مقابله کنیم؟
اولین و واضح ترین شیوه، نظارت بر روی گزارش های عملیاتی بازاریابان به طور مداوم و مطابقت دادن آنها با موارد ارسال کالای خودتان است. این کار شاید در نگاه اول یک فرایند طولانی و خسته کننده باشد، اما اگر برنامه بازاریابی به شیوه عضوگیری را انتخاب کرده اید، این کار باید انجام شود. در غیر این صورت، شما فقط مبالغی پورسانت به فردی که همچون زالو خونتان را می مکند، پرداخت می کنید که این روی درآمد و سود نهایی شما تاثیر می گذارد.
دوم، شما می بایست مطمئن شوید که شرایط و قوانین وضع شده توسط خودتان، به وضوح این نوع فعالیت ها را منع می کند. به طوری که هرگاه با این موارد برخورد کردید، بر طبق قوانین سایت بدانید چگونه با آنها برخورد کنید و به دلیل پذیرش اولیه قوانین از سوی افراد، آنها بهانه ای برای نپذیرفتن حکم شما نداشته باشند.
سوم، شما می بایست با این افراد قاطعانه برخورد کرده و پس از شناسایی، در اسرع وقت فرد خاطی را از حکم خود اگاه کنید. به افرادی که برای شما به عنوان بازاریاب فعالیت می کنند، در مورد بروز چنین مواردی هشدار دهید. (آنها واقعا اهمیتی نمی دهند- آنها به ظاهر در این مسائل، طرف شما هستند و اتهام تقلب را خیلی جدی می گیرند. اما از آنجایی که آنها از معاملات وابسته به خرید کالا پول دریافت می کنند، به هر حال ایده دور زدن شما را هیچ گاه کنار نمی گذارند!)
چهارم، شما باید همیشه افراد متقاضی را قبل از تایید ثبت نام آنها به عنوان بازاریاب، واررسی و بررسی کنید. یک برنامه برای فرآیند درخواست تدارک ببینید و یک دوره آزمایشی برای همه متقاضیان بگذارید، تا در عمل به شما ثابت کنند که می توانند برای شما جریان اصولی و صحیحی از بازدیدکننده فراهم کنند.


آیا بازاریابی اینترنتی فروش برای من مناسب است؟
بی شک، برنامه های بازاریابی اینترنتی یا (Affiliate Programs) راه خوبی برای تشویق عده بسیاری زیادی از مردم برای خرید محصول شما است. اما در مورد افرادی که با شما در فروش محصولات سایت تان همکاری می کنند، نیاز به نظارت و بررسی همیشگی دارید. باید مطمئن شوید که آنها شما و محصول شما را به شیوه ای که با قوانین وضع شده مطابقت دارد برای مشتری به تصویر می کشند (بررسی تصویر شما در ذهن مشتری، چیزی است که تا حالا در این مقاله در موردش صحبت نکرده بودم!). و اینکه افراد همکار قصد دور زدن و کلاه گذاشتن سر شما را نداشته باشند. در آخر و با بررسی این موارد، فقط شما هستید که می توانید تصمیم بگیرید که آیا استفاده از این شیوه در افزایش فروش محصولات مناسب حالتان هست یا نه.


در بسیاری از زمینه ها، برنامه های بازاریابی اینترنتی راه تنبل ها است! به جای توسعه روابط با وبلاگ نویسان و تبادل لینک با آنها و سفارش قرار دادن تبلیغات خود در سایت ها و وبلاگ های دیگر، راه اندازی برنامه های وابسته به بازاریابی اینترنتی، از نظر تئوری، به وبلاگ نویسان اجازه می دهد به سمت شما حرکت کنند. اما در حالت ایده آل ، تنها بهترین و محترم ترین وبلاگ نویسان در برنامه سایت شما ثبت نام کرده و سایت و محصولات شما را به جذاب ترین شکل ممکن به خوانندگان خود معرفی می کنند. در واقع، برنامه های بازاریابی اینترنتی تعداد زیادی از افرادی را جذب می کند که هدفی جز گشت و گذار تفننی در سایت ها و وبلاگ ها ندارند.


بازاریابی اینترنتی مناسب برنامه ای است که در آن شما رابطه خوب با هر یک از همکاران بازاریاب خود برقرار کرده اید- که در آن با آنها احساس غریبه بودن نمی کنید، و برنامه فقط کمک می کند تا روابط خوب بین شما و فردی که تمایل به همکاری با شما با هدف افزایش فروش شما و کسب درآمد از این طریق دارد، تقویت گردد.


برخی از بهترین شرکای بازاریاب می توانند خود فروشندگان محصولات دیگری هم باشند. اگر شما کالای X را در سایت خود به فروش می رسانید، اما فروشنده کالای Y نیستید (و این دو کالا به طور طبیعی به هم وابسته و مربوطند) انتخاب شیوه ای که در آن کالای Y را به مشتریان خود از طریق یک لینک با کد بازاریابی خود معرفی کنید و درخواست از فروشنده همکار برای معرفی کالای X شما از طریق یک لینک با کد بازاریابی او، یک راه خوب برای به اشتراک گذاشتن مشتری بین دو فروشگاه و افزایش فروش شما و همکارتان است. باز هم ، همه چیز بستگی دارد به توسعه روابط با دیگر مردم در برنامه های بازاریابی اینترنتی خود- بعد از همه این بحث ها، یادتان باشد که این یک رابطه مالی و اقتصادی است ، و باید بر اساس سود و ضرر و از جنبه اقتصادی به آن نگاه کنید.


بنابراین کلام آخر این است: هوشیار باشد ، و با هوشیاری انتخاب کنید.

آشنایی با هشت مورد از شیوه های کلاهبرداری در بازایابی اینترنتی - LOGECT Publisher

Read more (locally) ...


Partner : Negahbaan

--------------------------------------------------

LOGECT Publisher Network™ (beta) is a Service that allows others to publish their syndicated content by RSS Feeds.

Similar Threads: